سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خواص انواع مغز را بشناسید

 

 

از دیدگاه طب سنتی، مصرف آجیل، مغز ها و دانه های روغنی در شرایطی به مردم توصیه می شود که آجیل ها از کیفیت خوبی برخوردار باشند و به طور کلی شرایط زیر را داشته باشند.آجیل هایی که دارای پوست سخت هستند مانند فندق، پسته و بادام، بهتر است این پوست سخت را حفظ کنید تا خواص این مغز ها حفظ شود   .

بهترین روش برای نگهداری از آجیل مغز شده، آن است که آن را درون فریزر نگهداری کنید تا از رشد قارچ آفلاتوکسین بر سطح دانه ها و مغزها پیشگیری شود. مصرف این قارچ سرطان زاست و خانواده ها باید دقت زیادی در این زمینه داشته باشند.آجیل خام بهترین انتخاب برای خرید مهمانی های شب عید است، چراکه چربی ها و برخی مواد مغذی موجود در آجیل مانند ویتامین های A و E محلول در چربی به وسیله بودادن یا افزایش نمک از دست می رود.برای شناسایی آجیل خوب و با کیفیت راه هایی وجود دارد که ساده ترین و کاربردی ترین آن بررسی رنگ، بو و ظاهر آجیل است. مغز آجیل باید سفید یا به رنگ طبیعی خود باشد و بوی کهنگی ندهد . از مخلوط کردن آجیل با ماءالشعیر و نوشابه های مختلف پرهیز کنید. نوشیدن این خوراکی ها موجب ابتلا به نفخ و دل درد می شود.

 

مواد موجود در فندق

فندق حاوی روغنی به نام اسید اولئیک، پروتئین، کربوهیدرات، بتاسیتوسترول، ویتامین ها و املاح ضروری است.

فندق برای جلوگیری از سرطان

بتاسیتوسترول، موجود در فندق سبب کاهش کلسترول و پیشگیری از سرطان سینه و سرطان پروستات می شود ، بنابراین مصرف 25 تا 30 گرم فندق در روز، بدن را در برابر بیماری های قلبی و سرطان حفظ می کند.

 

خواص پسته 

ویتامین های موجود در پسته

مغز پسته دارای ویتامین A ، ویتامین E ، ویتامین های B 1 ، B 2 ، B 6 و املاحی، مانند آهن، روی، پتاسیم، سلنیوم، فسفر، فولات، فیتواسترول، کلسیم، و مس است.

پسته سرشار از پروتئین

در بخش قبلی سلامت نمناک و در بحث بررسی خواص پسته کامل توضیح دادیم که مغز پسته دارای پروتئین گیاهی، اسید های چرب غیر اشباع، و فیبر است که این مواد نقش موثری در سلامتی دارند.

پسته برای درمان کم خونی

پسته حاوی آهن فراوانی است بنابراین درمان کم خونی و فقر آهن بسیار مفید است.

پسته برای تقویت بینایی

ویتامین A موجود در پسته سبب تقویت بینایی شده و به رشد سلول ها و بافت های بدن کمک می کند.

 

خواص بادام درختی

کاهش بیماری ها

ویتامین Eموجود در پوست بادام سبب جلوگیری از برخی بیماری ها مانند سرطان، بیماری های قلبی، فراموشی، آلزایمر، خوب عمل نکردن سیستم ایمنی، آب مروارید چشم و ضعیف شدن ماهیچه ها می شود و از تخریب سلول ها و DNA جلوگیری کرده و بر روی پروستات اثرگذار است. برای تنظیم قندخون و فشار خون نیز بهتر است بادام صرف نمایید.

بادام برای سلامتی قلب و عروق

بادام حاوی چربی غیر اشباع ،منیزیم و پتاسیم است که خطر بیماری های قلبی را کاهش داده و وقتی منیزیم به مقدار کافی در بدن موجود باشد در خون جریان می یابد، اکسیژن و مواد مغذی را سریع تر حمل کرده و جلوی افزایش ضربان قلب را می گیرد.

 

گردو، بادام زمینی و پسته؛

اکثر آجیل های مغز شده حاوی حجم بالایی از اسیدهای تک و چندزنجیره ای غیراشباع هستند. بنابراین، می توانند نقش برجسته ای در کاهش چربی بد خون (LDL) و افزایش چربی خوب خون (HDL) داشته باشند. از طرف دیگر، تحقیقات نشان می دهند مصرف منظم و روزانه مغزهای خام و تازه، می تواند حدود 20-9 درصد سطح کلسترول خون را کاهش دهد. بین مغزهای مختلف، گردو، بادام زمینی و پسته حاوی اسیدهای چرب غیراشباع بیشتری هستند و می توانند تاثیر برجسته تری در کاهش سطح کلسترول خون داشته باشند. بعد از این 3 مغز، بادام در رتبه دوم و فندق هم در رتبه سوم مغزهای کاهنده کلسترول خون قرار می گیرند. 

بادام هندی برای آقایان

 آنچه که بادام هندی را از سایر مغزها متمایز می‌کند، سلنیوم فراوان موجود در آن است. محققان دریافته‌اند مصرف روزانه 10 بادام هندی خام می‌تواند حدود 55 میکروگرم سلنیوم به بدن برساند و خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا حد قابل قبولی کاهش دهد. بد نیست بدانید مردان بالغ به دریافت روزانه 200 میکروگرم سلنیوم در طول روز نیاز دارند. 

تخمه کدو برای مردان

تخمه کدو هم از اجزای پرطرفدار آجیل عید است که حجم بالایی از روی را در خود جای داده است. از این رو، مصرف آن می‌تواند از ابتلا به سرطان پروستات پیشگیری کند. به علاوه، چربی ها و آنتی اکسیدان های فراوان موجود در تخمه کدو هم می‌توانند کمک بزرگی به درمان بزرگی خوش خیم پروستات کنند. 

 

 منبع 1

منبع 2

منبع 3